Sprzedaż „małpek” dramatycznie spadła. Pijemy mniej czy więcej?
Według najnowszych danych, sprzedaż mocnego alkoholu w butelkach do 200ml, czyli tzw. „małpek” spadła o 1/3. Tak ogromnego spadku jeszcze nigdy nie odnotowano. I nie ma to żadnego związku z nową kulturą picia Polaków.
Jak podaje „Rzeczpospolita”, spadek sprzedaży „małpek” to efekt podwyżki podatku cukrowego.
To że Polacy kupują mniej wódki w najmniejszych butelkach, nie oznacza, że kupują mniej alkoholu w ogóle. Podatek cukrowy najmocniej uderzył właśnie w alkohol sprzedawany w butelkach do 200 ml (zwłaszcza wódki z dolnych półek, oraz kolorowe) a także w słodkie napoje.
Ceny zaczęły odstraszać klientów, a spadki w sprzedaży są ogromne. To jeszcze nie oznacza, że Polacy zaczęli spożywać mniej alkoholu. Mimo, że założenia rządu przy wprowadzaniu podatku cukrowego były dwa (profiskalne i prozdrowotne), na pewno udało się osiągnąć jeden z nich. Jak informuje „RZ” wpływy do budżetu z podatku cukrowego za pierwszy kwartał to 300 mln. zł.