Jak zarabiać na swoim hobby? Oto kilka porad
Jak wykazują wyniki 6. edycji badania przeprowadzonego przez agencję Jobhouse i Great Digital, „Szczęście w Pracy Polaków”, niemal 7 na 10 obywateli jest zadowolonych ze swojego zatrudnienia. Może mieć to związek z łączeniem zawodu ze swoją pasją
W pierwszej kolejności nasuwa się pytanie, czy jest możliwe zarabianie na swojej pasji? Portal money.pl wskazuje na badanie z roku 2019, przeprowadzone na zlecenie Empiku. Zrealizowane ono zostało przez Instytur Kantar i odpowiada na pytanie, czym Polacy lubią zajmować się w czasie wolnym:
- słuchanie muzyki – 63% (61% mężczyzn, 66% kobiet),
- oglądanie filmów – 60% (60% mężczyzn, 60% kobiet),
- czytanie książek tradycyjnych – 55% (43% mężczyzn, 66% kobiet),
- oglądanie seriali – 48% (42% mężczyzn, 54% kobiet),
- gotowanie – 39% (30% mężczyzn, 47% kobiet),
- spacery – 37% (30% mężczyzn, 43% kobiet),
- jazda na rowerze – 36% (38% mężczyzn, 33% kobiet),
- czytanie gazet i czasopism – 29% (28% mężczyzn, 29% kobiet),
- hodowla zwierząt domowych – 28% (24% mężczyzn, 33% kobiet),
- uprawa roślin ozdobnych i doniczkowych – 24% (16% mężczyzn, 31% kobiet).
Czy takie spędzanie czasu na swoim hobby może przełożyć się na dodatkowe zarobki. Portal wskazuje, że jest to możliwe. Na przykład czytanie książek może być dobrym sposobem na rozwijanie umiejętności językowych, co przydaje się w pracy copywritera, redaktora, dziennikarza, a pasjonaci rowerów mogą być ich znakomitymi sprzedawcami i serwisantami. Nie jest tajemnicą, że praca związana z własna pasją może dać wiele satysfakcji i motywacji.
Money.pl podpowiada jakie kroki należy zatem podjąć, aby zacząć zarabiać na swoim hobby:
- Znalezienie swojej niszę – na wstępie dobrze jest określić swoją pasję, coś co sprawia przyjemność oraz motywuje do dalszego rozwoju w tej dziedzinie
- Zbudowanie swojej markę – stań się specjalistą w tej dziedzinie. Czytaj publikacje naukowe, książki, czasopisma czy artykuły, zacznij publikować swoje przemyślenia dotyczące danej dziedziny
- Udzielaj się na forach i grupach – dziel się swoim doświadczeniem z innymi. Pozwoli to zdobyć grono odbiorców i się wypromować
- Oferuj swoje usługi – jeśli już zbudujesz swoją markę osobistą, możesz zacząć proponować swoje usługi za określoną cenę.
- Organizuj warsztaty lub kursy – w ten sposób możesz promować swoją pracę lub usługi i zdobywać nowych klientów
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.