Apel mBanku do klientów! Ostrzega przed fałszywymi wiadomościami
W swoim komunikacie bank ostrzega klientów przed SMS-ami oraz mailami, których nadawcami są cyberprzestępcy. Należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza podczas okresu przedświątecznego
Na swoim profilu facebookowym mBank wystosował komunikat do klientów. Apeluje o ostrożność w sytuacji otrzymania podejrzanych wiadomości SMS oraz e-mail. Zwłaszcza niebezpieczne są zawarte zazwyczaj w takich wiadomościach linki i spreparowane hiperłącza, które prowadzą na stron do złudzenia przypominających oficjalne serwisy płatności i logowania do banku. Na tych stronach oszuści próbują wyłudzić dane kart płatniczych lub dane do logowania do bankowości. Następnie natomiast mogą już w łatwy sposób dokonać kradzieży środków.
Wiadomości takie często mówią w treści o „konieczności uiszczenia opłaty”. Jeżeli otrzymaliśmy taką wiadomość, przede wszystkim powinniśmy zachować spokój oraz nie działać pod wpływem emocji. Takie SMS-y oraz maile najczęściej nie są prawdziwe, o czym mogą świadczyć błędy językowe czy ortograficzne. Ponadto oszuści często podszywają się między innymi pod firmy kurierskie, deklarując konieczność podjęcia szybkich działań, co też powinno zwrócić naszą uwagę.
Bank podaje również dwie najważniejsze zasady, które w praktyce są uniwersalne i warto korzystać z nich nacodzień. Przede wszystkim należy:
- nie podawać nikomu danych ze swojej karty płatniczej – jeżeli przestępcy zdobędą te informacje, będą próbowali podpiąć kartę do usługi mobilnych płatności Google Pay lub Apple Pay,
- dokładnie analizować, jakie operacje bankowe są autoryzowane, co wynika z treści SMS-a z kodem uwierzytelniającym. Trzeba również pamiętać, aby nie przepisywać kodów uwierzytelniających na strony, do których wcześniej skierował nas link.
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.