Orange apeluje! Uwaga na nietypowe oszustwo
Ostrzeżenie dotyczy oszustwa, na które można natknąć się podczas rezerwowania pobytu w hotelu przez serwis Booking. Przestępcy podszywają się pod obsługę takiej placówki i informują o rzekomym problemie z płatnością
Orange ostrzega przed oszustwem polegającym na podszywaniu się przez cyberprzestępców pod pracowników hoteli. Szukają oni potencjalnych ofiar wśród osób, które rezerwują pobyt w hotelach poprzez serwisy, takie jak Booking. Wysyłają oni spreparowaną wiadomość, a w treści informują o konieczności ponownego wpłacenia pieniędzy za rezerwację, pod pretekstem rzekomego problemu z płatnością.
Metoda jest o tyle niebezpieczna, ponieważ teoretycznie jest wysyłana przez sam hotel, za pośrednictwem systemu do obsługi rezerwacji z serwisu Booking. Odbiorca może więc założyć, że komunikat jest autentyczny, gdyż wyświetla go oficjalna aplikacja, a nadawcą jest obsługa hotelu. Niestety prawda jest zgoła inna.
Jak wyjaśnia portal dobreprogramy.pl, atak ten zaczyna się dużo wcześniej, a dokładniej od manipulacji w skrzynce mailowej pracowników hotelu, w której grożą publikacją niepochlebnych opinii. Nadawcy tak przygotowują treść, by zachęcić obsługę do sprawdzenia załącznika, gdzie mają znajdować się zdjęcia i filmy na dowód kiepskich warunków, jakie miały panować w obiekcie. Jednak pobierając taki załącznik, pracownicy nieświadomie infekują komputery szkodliwym oprogramowaniem, który potrafi wykradać szereg danych i przesyłać je na serwery atakujących.
Apeluje się zatem o zachowanie ostrożności w sytuacji otrzymania tego typu wiadomości, oraz absolutne nie klikanie w podane linki bez dokładnego zweryfikowania. Najlepszym sposobem będzie skontaktowanie się z hotelem na własną rękę, np. telefonicznie. Warto również sprawdzić stan konta w banku, czy pieniądze zostały pobrane z rachunku.
Źródło: dobreprogramy.pl
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.