Każdy może odebrać telefon od oszustów! Apel dużego banku do klientów
W swoim komunikacie mBank apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności, w sytuacji odebrania telefonu od osoby podającej się za pracownika banku. Ponadto wyjaśnia mechanizm działania cyberprzestępców
Spoofing telefoniczny jest metodą wykorzystywaną przez oszustów, która polega na podszywaniu się pod inne osoby w celu wyłudzenia danych bądź innych informacji lub nakłonienia potencjalnej ofiary do podjęcia konkretnych działań. Nierzadko cyberprzestępcy podszywają się pod znane firmy bądź instytucje, aby wywołać zaufanie u rozmówcy.
mBank w swoim komunikacie ostrzega przed takimi działaniami. W niektórych przypadkach dzwoniący „pracownik banku” prosi o weryfikację transakcji, a innym razem o reakcję na próbę wyłudzenia kredytu na czyjeś dane. Natomiast oszuści podający się za doradców inwestycyjnych mogą oferować możliwość ulokowania pieniędzy w bardzo atrakcyjnej ofercie. Często również takie „atrakcyjne inwestycje” dotyczą kryptowalut.
Bank wymienia kilka cech takich oszustw, które mogą ułatwić klientom rozpoznanie ich oraz uniknięcie konsekwencji. mBank wyjaśnia, że zazwyczaj cyberprzestępcy:
- propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach w mediach społecznościowych (w ten sposób chcą zachęcić do dalszego kontaktu),
- obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim okresie czasu,
- zachęcają do wykonania przelewu celem inwestowania lub przekazania środków na „bezpieczne konto”,
- prezentują wysokie wyniki z „inwestycji” na fałszywych stronach giełd,
- kontaktują się wyłącznie zdalnie, bez możliwości spotkania w placówce banku,
- proszą o instalację dodatkowej aplikacji, w celu np. zapewnienia bezpieczeństwa (w rzeczywistości aplikacja to jest oprogramowaniem do zdalnej obsługi pulpitu, który umożliwia przejęcie dostępu do danego urządzenia, w tym do bankowości internetowej,
- nakładają presję czasu i każą działać w pośpiechu,
- proszą o podanie kodu BLIK, pod pretekstem autoryzacji operacji (jest to sposób na wyłudzenie pieniędzy),
- proszą o dane z karty płatniczej.
Jeżeli mamy styczność z sytuacją, w której dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku, przede wszystkim nie należy nigdy podawać jej swoich danych logowania do aplikacji bankowej, danych kart płatniczych ani danych wrażliwych. Ponadto pod żadnym pozorem nie należy instalować żadnego oprogramowania. Należy pamiętać, że autentyczny pracownik banku nigdy o coś takiego nie poprosi.
mBank przypomina, że pracownicy instytucji w trakcie rozmowy wysyłają mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika. Natomiast oszuści nie mają takiej możliwości i w takiej sytuacji należy się jak najszybciej rozłączyć. Można również skontaktować się z infolinią – mLinią pod numerem 426 300 800.
Źródło: dobreprogramy.pl
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.