Operator w tarapatach! Sąd zatwierdził ogromną karę. Zwróci klientom gotówkę?
UOKiK nałożył ogromną karę na Polkomtela, operatora sieci Plus. Firma uważa, że kara jest niesłuszna i odwołała się do sądu. Sprawa ciągnęła się kilka lat, ale ostatecznie sąd uznał, że Urząd ma rację i karę podtrzymała. Pojawiają się pytania czy teraz Plus zwróci swoim klientom gotówkę.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wrześniu 2016 r. wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom – Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości budziło to, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznaczał, że przepadają niewykorzystane środki. Podstawą do przyjrzenia się tej praktyce były skargi konsumentów.
„Zgodnie z regulaminem Polkomtelu, jeżeli np. ktoś posiada tzw. Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji – wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej” – opisywał sprawę UOKiK i nałożył na Polkomtela ponad 20 mln zł kary.
„Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków.” – dodał UOKiK w decyzji z 2020 roku.
28 marca 2023 roku Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKiK, który nałożył na Polkomtel karę ponad 20 mln zł za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Tym samym decyzja jest prawomocna.
W Krakowie w Pigułce właściwie od początku stworzenia redakcji. Michał jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnymi i ciekawostkami, nierzadko zahaczając o Kraków.