Pociągi znów jeżdżą po estakadach
Od dziś wznowiony zostanie ruch pociągów nowymi estakadami kolejowymi w centrum Krakowa.
Będzie to skomplikowana operacja, wymagająca zmiany organizacji ruchu. Między godziną 8:00, a 20:00 nie będą kursować pociągi między Krakowem Głównym, a Krakowem Płaszowem pociągi. Mobilni informatorzy i częste komunikaty będą informowały pasażerów o zmianach.
Dzięki zmianom, pociągi pojadą nowym torem od Krakowa Głównego, przez nowe estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej.
Dalej zjadą na „stary” tor, z którego korzystają obecnie.
Podczas łączenia torów budowane, sprawdzane i odbierane będą urządzenia niezbędne do przeniesienia ruchu pociągów z jednego toru na drugi.
Przez powódź wykonawca musiał wstrzymać i a później nadrobić część prac, dlatego nie było możliwości określenia z wyprzedzeniem daty przeniesienia ruchu i ujęcia informacji w rozkładach jazdy.
Od 2 lipca zmiany w kursowaniu pociągów obejmą kilkadziesiąt połączeń. Za niektóre pociągi dalekobieżne PKP Intercity (m. in. „Tatry” i „Witkacy”) wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
Część pociągów (m. in. „Sobieski” i „Cracovia”) pojedzie objazdami.
Niektóre składy pominą stacje Kraków Główny lub Kraków Płaszów, ale dla podróżnych zostanie zapewniony dojazd innym pociągiem.
Pociągi Przewozów Regionalnych w kierunku Suchej Beskidzkiej i Zakopanego będą rozpoczynać i kończyć kursy na przystanku Kraków Sanktuarium. Do Krakowa Głównego podróżnych zawiozą stąd autobusy.
Pociągi relacji Rzeszów – Katowice pojadą drogą okrężną przez stację Kraków Olsza. Połączenie z Krakowem Głównym zapewnią autobusy zastępcze.
Zmiany obejma także pociągi Kolei Małopolskich. Połączenia z Wieliczki zostaną skrócone do stacji Kraków Płaszów, a pociągi z przystanku Kraków Airport dojadą tylko do stacji Kraków Główny.
W samym Krakowie między stacjami podróżni będą mogli korzystać z przejazdów komunikacją miejską. Przystanek Kraków Zabłocie będzie nieczynny. Pociągi SKA3 z i do Tarnowa zostaną skierowane na trasy objazdowe.
Przewoźnicy kolejowi zapewniają o wzajemnym honorowaniu biletów na trasach w obrębie Krakowa.
W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej, przebudowanych łącznie zostanie 20 km torów. Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów będą aż 4 tory kolejowe – po 2 dla kolei aglomeracyjnej i jako trasa dalekobieżna.
Powstaną nowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki, estakady, mosty i wiadukty. Wymieniona będzie sieć trakcyjna, montowane rozjazdy kolejowe i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Wartość inwestycji to w sumie ponad 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.