Czy i gdzie powstaną nowe przystanki w Krakowie?

Obecnie w planach finansowych miasta znajduje się budowa trzech przystanków kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków Swoszowice, Kraków Prądnik Czerwony i Kraków os. Piastów. Jeśli nie będzie odwołań od decyzji środowiskowych, powinny zostać zrealizowane do końca 2022 r.

Fot. Kraków w Pigułce

Dla przystanku Kraków Swoszowice przygotowana została pełna dokumentacja projektowa oraz wydane zostały niezbędne decyzje administracyjne, w tym pozwolenie na budowę. Aktualnie, na mocy porozumienia zawartego z Miastem, PKP PLK S.A. jako inwestor zastępczy przygotowuje procedurę przetargową na projekt wykonawczy i budowę przystanku. Przetarg ogłoszony zostanie w najbliższych miesiącach. Miasto zawarło umowę z Województwem Małopolskim na współfinansowanie projektu ze środków RPO WM na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową (WPF), inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2020-2022. Koszt inwestycji szacowany jest na 28 mln zł.

W końcowej fazie znajdują się prace nad dokumentacją projektową dla przystanku Kraków Prądnik Czerwony. Złożony został wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Oczekuje się, że pozwolenie na budowę przystanku zostanie uzyskane w I kwartale 2020 r. Zgodnie z WPF inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2021-2022. Kosz inwestycji oszacowany został na 49 466 800 zł.

Inwestycja pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów (ZIT)”, w ramach którego powstanie przystanek Kraków os. Piastów, w sierpniu 2019 r., na mocy decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzyskała ostateczność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, co otwiera drogę do dalszych prac projektowych. Zgodnie z WPF realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2020-2021. Koszt inwestycji oszacowany został na ok. 24 mln zł. Z uwagi na trwającą blisko 2 lata procedurę rozpatrywania przez GDOŚ odwołań od decyzji środowiskowej, należy liczyć się z opóźnieniem realizacji inwestycji w stosunku do terminów przyjętych w WPF.

Szansa na wprowadzenie do planów inwestycyjnych kolejnych przystanków SKA pojawić się może wraz z nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2021-2027.

 

Źródło: krakow.pl

Copyright © 2019 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE