Utrudnienia na Zakopiance. Powód? Badania sejsmiczne

Na osuwisku ze zbocza góry Zembalowej w Lubniu prowadzone są badania sejsmiczne gruntu.

Fot: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na 5 minut zatrzymywany jest ruch pojazdów, na lewej jezdni, około pół kilometra przed budowaną estakadą w ciągu jedni prawej.

Są one konieczne, by przystąpić do budowy ostatniego filara estakady na prawej jezdni.

Badania sejsmiczne gruntu polegają na ustawieniu urządzenia wywołującego falę ultradźwiękową i sprawdzane jest rozchodzenie się fali w gruncie. Nie może być w tym czasie żadnych innych zakłóceń, by obserwacje były właściwe, stąd konieczność wstrzymywania ruchu na sąsiedniej jezdni. Celem badań jest sprawdzenie czy grunt jest skondensowany czy nie. Obserwacje te pozwolą na zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń, by prace związane z budową fundamentów podpory estakady na prawej jezdni prowadzone były bezpieczne.

W sierpniu 2017 r. po wykonaniu pali pod podpory na prawej jezdni najdłuższej na tym odcinku estakady, o długości 573 m w Lubniu, osunęły się masy gruntu ze zbocza góry Zembalowej w kierunku prowadzonych prac. Ze względów bezpieczeństwa robotników ewakuowano i prace wstrzymano. Wcześniej, ani na etapie projektowania, ani przed rozpoczęciem robót badania geologiczne nie wykazały ruchów mas ziemnych ani powierzchni poślizgowych. Zakupiono od właścicieli działki, z których ziemia osuwała się na teren budowy. Wykonano ponownie odwierty kontrolne na głębokość ponad 30 m. Grubość warstwy gruntu, która zsunęła się wynosi średnio 5 m. Zainstalowano inklinometry, które miały wskazać czy ruchy osuwiskowe nadal są czy już nie. Dopiero dwa lata później czyli w sierpniu 2019 r. po raz pierwszy nie zaobserwowano na inklinometrach dalszego przesuwu mas ziemnych. W międzyczasie przygotowano projekt zabezpieczenia osuwiska i uzyskano ZRID na realizację tego projektu. Wznowiono prace na estakadzie i aktualnie dziewięć z dziesięciu podpór jest już wykonanych. Wykonano dwa przęsła, trwają prace przy budowie trzeciego przęsła. W sumie będzie ich sześć.

Prace prowadzone są pomimo okresu zimowego, który w podpisanej umowie z wykonawcą określony jest w dniach od 15 grudnia do 15 marca jako czas, kiedy roboty mogą być wstrzymane. Warunki atmosferyczne pozwalają jednak na kontynuację prac i są one prowadzone przy budowie estakady, o dł. 573 m w Lubniu, w ciągu jezdni prawej i przy budowie muru oporowego przed wiaduktem w Lubniu, w miejscu, gdzie łączyć się będzie istniejąca droga ekspresowa z prawą jezdnią budowanej S7.

Z lewej jezdni budowanej S7 na odcinku Lubień- Naprawa kierowcy korzystają od piątku 20 grudnia 2019 r. Ruch odbywa się w dwóch kierunkach.

Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Umowa na budowę 7,6 km odcinka Lubień – Naprawa podpisana została 29 czerwca 2016 r. z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa. Koszt budowy wynosi 521 519 095,35 złotych. Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2020 r.

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]