Warszawski wagon K i norymberski T4 na Krakowskiej Linii Muzealnej

W najbliższą niedzielę, 26 lipca mieszkańcy Krakowa i turyści będą mieli okazję do zwiedzania miasta i podróży historycznymi tramwajami z kolekcji MPK SA. Tym razem na Krakowskiej Linii Muzealnej nr 0 z przystanku „Dajwór” do „Cichego Kącika” będą kursować dwa wagony: warszawski tramwaj K oraz sprowadzony kilkadziesiąt lat temu z Norymbergi tramwaj T4.

Fot. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

Stolica Małopolski to jedyne miasto w Polsce, gdzie można się przejechać nie tylko krakowskimi historycznymi tramwajami, ale także pojazdami, które w przeszłości kursowały w innych europejskich miastach. Mieszkańcy mogli się o tym przekonać w ubiegłym roku, kiedy to na terenie zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca stanęły obok siebie cztery zabytkowe wagony z czterech polskich miast: Krakowa, Wrocławia, Gdańska i Warszawy. Z kolei niemal dokładnie rok temu, 28 lipca 2019 roku, gdy Kraków świętował 40-lecie partnerstwa z Norymbergą, wyjechały z tej samej zajezdni wszystkie posiadane przez MPK SA tramwaje sprowadzone z tego niemieckiego miasta.

Dlatego warto wybrać się w najbliższą niedzielę, 26 lipca w podróż zabytkowymi tramwajami. Odjazdy z przystanku „Dajwór” zostały zaplanowane na godzinę: 10.55, 12.55, 14.55 i 16.55, a z „Cichego Kącika” o godz. 11.55, 13.55, 15.55 i 17.55.

Będzie to bowiem jedna z nielicznych okazji, aby w Krakowie wsiąść do czerwonego, warszawskiego tramwaju K. Początki tego wagonu sięgają 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II wojny światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak, w 1945 roku, ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych XX wieku.

Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji. W ubiegłym roku dołączył do kolekcji krakowskiego przewoźnika. Warto wiedzieć, że konstrukcja i wyposażenie wagonu K była, obok niemieckiego wagonu wojennego KSW, wzorem dla polskich wagonów produkowanych po 1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski.

Miłośników zabytkowego taboru na pewno ucieszy także możliwość podróży norymberskim wagonem T4. Pewnie większość osób wie, że trafiły one do Krakowa w latach 80. XX wieku. W Norymberdze prowadzono wtedy intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycję zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została przyjęta. Szybko dokonano oględzin i przeglądu wagonów pod kątem możliwości ich użytkowania.

Z początkiem września 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony. Pierwsze składy złożone z wagonów silnikowych T4 i doczepnych B4 zaczęły wozić pasażerów 14 października 1989 roku na linii nr 2. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku. Warto zaznaczyć, że wagon T4 z nr 220 jako jedyny spośród sprowadzonych z Norymbergi nie wszedł do eksploatacji liniowej. Stało się tak, ponieważ nie było do niego przyczepy typu B4, a ówczesny organizator transportu publicznego uznał, że pojemność pojedynczego wagonu jest zbyt mała, aby mógł przewozić pasażerów. Stąd też wagon ten nie podlegał w Krakowie żadnym modernizacjom i zmianom. Jest w stanie oryginalnym, dokładnie takim, jak w czasie eksploatacji w Norymberdze.

Warto zauważyć, że warszawki wagon K i norymberski T4 nigdy nie spotkały się w regularnym ruchu liniowym. W niedzielę będzie więc wyjątkowo okazja, aby zarówno w jednym jak i drugim podróżować na linii nr 0.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach pasażerowie mają obowiązek posiadania maseczek. Podobnie jak w innych pojazdach także na Krakowskiej Linii Muzealnej jest limit osób, które jednocześnie mogą podróżować (obecnie wynosi on 50 proc. wszystkich dostępnych miejsc). Dokładna informacja o liczbie osób, które będą mogły jednocześnie podróżować, jest umieszczona przy drzwiach wewnątrz pojazdów. Zabytkowe tramwaje są także dezynfekowane, w tym szczególnie te elementy, których dotykają pasażerowie.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej mpk.krakow.pl.

Copyright © 2019 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE