Czy pracodawca może sam wprowadzić nakaz zakrywania nosa i ust w biurze?
Wielu pracowników zastanawia się czy pracodawca może nakazać im nosić maseczki w miejscu pracy. Czy zgodny z prawem jest taki nakaz? Wszystko zależy od tego, gdzie pracujemy i z kim mamy na co dzień kontakt.
Według rozporządzenia z 9 października 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii jest obowiązkowe. Są jednak wyjątki. Z takiego nakazu zwolniona jest osoba, która ze względu na formę zatrudnienia, wykonuje czynności zawodowe. Nakaz dotyczy jednak osób, które w ramach swojej pracy mają bezpośredni kontakt z klientem.
Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zapewnienia jednorazowych rękawiczek i środków do dezynfekcji rąk oraz zorganizować stanowiska pracy tak, aby każdy pracownik był na odległość minimum 1,5 metrów od innego pracownika. Nie ma jednak obowiązku zapewnienia maseczek ochronnych osobom zatrudnionym w firmie.