Indeks glikemiczny a dieta odchudzająca

Indeks glikemiczny to wskaźnik, który mówi nam o tym, jak szybko wzrasta poziom cukru we krwi po spożyciu określonego produktu. Im wyższy indeks glikemiczny posiada dany produkt, tym szybciej wzrasta poziom cukru we krwi po jego spożyciu. Jest to informacja szczególnie ważna dla cukrzyków, którzy muszą kontrolować skoki cukru we krwi. Produktów o wysokim wskaźniku IG powinny unikać też osoby, które chcą schudnąć.

Fot. Materiały prasowe

Dlaczego osoby na diecie powinny wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym?

Jedzenie o wysokim indeksie glikemicznym powoduje gwałtowny skok stężenia glukozy we krwi. Ten z kolei doprowadza do wyrzutu insuliny, która jest niezbędna, żeby poziom glukozy się obniżył. Spadek glukozy następuje szybko, jednak spada ona poniżej poziomu początkowego, co skutkuje sennością, irytacją, problemami z koncentracją. Najważniejszym skutkiem dla osób na diecie jest gwałtowny atak głodu, zazwyczaj zmuszający do sięgnięcia po słodycze. Oprócz tego insulina powoduje wolniejsze spalanie tłuszczów i magazynowanie ich. Dlatego właśnie zaleca się produkty o niskim indeksie glikemicznym, które oprócz ułatwienia w odchudzaniu chronią przed cukrzycą i nadciśnieniem.

Których produktów powinno się unikać? Są to np. gotowane ziemniaki, frytki, dojrzałe banany, biały ryż, miód, płatki kukurydziane. Jak widać na powyższych przykładach, indeks zależy nie tylko od produktu, ale też od jego odmiany i etapu dojrzewania. Indeks glikemiczny produktów zależy też od stopnia ich rozdrobnienia oraz od sposobu przygotowania, np. pod wpływem temperatury węglowodany są bardziej dostępne dla enzymów trawiennych. Gotowanie powoduje pęcznienie skrobi, która jest wtedy szybciej trawiona przez amylazy. To sprawia, że indeks glikemiczny wzrasta.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym szybciej dają uczucie sytości, co pozwala na mniejsze spożycie. W diecie glikemicznej ważnym czynnikiem jest błonnik. Jego obecność w posiłku wpływa na wskaźnik IG. Produkty bogate w błonnik, takie jak rośliny strączkowe, owoce, warzywa, jęczmień, owies, opóźniają opróżnianie żołądka.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym to np. otręby, pomarańcze, gruszki, makarony, pomidory. Listy produktów wskazanych i niewskazanych są oczywiście o wiele dłuższe i osoba na diecie o niskim IG powinna dobrze się z nimi zapoznać.

Fot. Materiały prasowe

Dieta pudełkowa jako rozwiązanie dla osób pilnujących indeksu glikemicznego

Dla wielu osób nauczenie się indeksów glikemicznych wielu produktów bywa ciężkie, zwłaszcza że często IG zmienia się wraz z przetwarzaniem żywności, np. podczas gotowania. Dla osób z cukrzycą albo osób, które chcą stracić wagę, rozwiązaniem są diety pudełkowe. Jedną z nich jest BedietCatering.pl – Kraków. Takie diety już z samej swojej zasady zazwyczaj nie korzystają z produktów o wysokim czynniku IG, ponieważ większość z nich jest tucząca. Decydując się na taką dietę, możesz mieć pewność, że Twoje posiłki są dla Ciebie zdrowe, a do tego dietetyczne i smaczne. Nie musisz już sam liczyć IG – jadłospisy są przygotowywane przez dietetyków, którzy robią to za Ciebie.

Copyright © 2019 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Powered by BLUEICE