Od Nowego Roku nowe przepisy na stacjach benzynowych
Od 1 stycznia musimy przygotować się na zmiany na stacjach benzynowych. Nie chodzi nawet o ceny ale o przepisy wynikające z nowelizacji ustawy o biokomponentach
1 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zniesiony zostanie dotychczasowy obowiązek oferowania standardowej benzyny bezołowiowej E5 (z dodatkiem maksymalnie do 5 proc. biokomponentów), jeśli na stacji zatankować można również „ekologiczne” paliwo E10 (z dodatkiem do 10 proc. biokomponentów). Zakłada się, że stacje nie będą już musiały posiadać w swoim asortymencie standardowego paliwa i będą mogły oferować nabywcom wyłącznie to, ze zwiększoną domieszką biokomponentów. Pozytywnym aspektem jest to, że dzięki E10 tankowanie powinno być tańsze. Z drugiej jednak strony, może ono zaszkodzić starszym pojazdom.
Jak informuje portal Interia.pl, benzyna z symbolem E10 oznacza (dla silników o zapłonie iskrowym) ze zwiększonym do maksymalnie 10 proc. udziałem biokomponentów. Chodzi o alkohol – bioetanol. Wprowadzenie benzyny E10 to jeden z unijnych projektów, mających na celu radzenie sobie z kryzysem paliwowym i zmniejszenia uzależnienia europejskiego sektora transportu od importu paliw z Rosji. Paliwo oznaczone symbolem E10 od 2011 roku zatankować można m.in. w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii, jednak nie cieszy się zbyt dużą popularnością.
Największym atutem paliwa E10 jest mniejsza emisja substancji szkodliwych oraz standardowo niższa cena niż tradycyjnej benzyny E5. Niestety nie jest ona przeznaczona do starszych samochodów. Jak podaje portal biopaliwo stanowi największe wyzwanie dla „zmęczonych” wieloletnią eksploatacją gumowych elementów układu zasilania – uszczelek, „powrotów” itp. Pojawia się tutaj ryzyko wycieków wynikających z rozpuszczenia odkładających się latami zanieczyszczeń. Przy tankowaniu najbezpieczniej kierować się zasadą – im starszy pojazd, tym większe ryzyko. Dla przykładu E10 zaszkodzić może takim modelom, jak:
- Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007,
- Mercedesy C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005,
- Ople Vectra/Signum/Zafira z silnikiem 2,2 l kod Z22YH,
- Renault Laguna/Espace/Vel Satis z silnikiem 2,0 turbo,
- Toyota Avensis 2,0 1AZ-FSE (w produkcji od lipca 2000 do października 2008 roku) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od czerwca 2003 do października 2008),
- Lexus S250 z silnikiem 2,5 V6 4GR-FSE (w produkcji od sierpnia 2005 do września 2007 roku),
- Lexus GS300 z jednostką 3,0 V6 3GR-FSE (produkowany między styczniem 2005, a wrześniem 2007 roku),
- Lexus LS640 z silnikiem 4,6 V8 1UR-FSE (od sierpnia 2006 do września 2007 roku),
- Volvo S/V40 I generacji (1.8 GDI),
- Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.