Podnoszą się nastroje konsumenckie. Czy na długo?
„Rzeczpospolita” donosi, że w grudniu 2022 roku oraz w bieżącym miesiącu nastroje konsumenckie poszły w górę. Eksperci jednak ostrzegają, że może to nie potrwać długo
Na początku roku GUS przekazał informację, że ceny towarów i usług w grudniu ubiegłego roku wzrosły rok do roku o 16,6 procent, natomiast w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny wzrosły o 0,2 proc.. Dziennik „Rzeczpospolita” podaje, że sytuacja związana z mniejszą drożyzną poprawiła nastroje konsumentów.
Według portalu money.pl, firma Inquiry informuje, że w grudniu 90 procent Polaków dostrzegało wzrost cen, gdzie w poprzednich miesiącach było to 93/94 proc. Badanie ARC Rynek i Opinia ukazuje, że w styczniu nastąpił wzrost optymizmu konsumenckiego (w porównaniu z grudniem o 11 pkt proc. do 16 procent). Można po tym wnioskować, że Polacy są bardziej skłonni do droższych i większych zakupów.
„Dane wskazują na wyhamowanie trendu związanego z odczuwalnym wzrostem cen i pogarszającymi się nastrojami Polaków. Mimo że inflacja jeszcze nie odpuszcza, Polacy prawdopodobnie nauczyli się inaczej zarządzać swoim budżetem domowym” – podaje prezes Inquiry, Agnieszka Górnicka
Zdaniem ekonomistów taka poprawa może być tylko chwilowa, gdyż przewiduje się inflacja jeszcze wzrośnie, a jej szczyt spodziewany jest mniej więcej na przełomie lutego i marca.
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.