Uwaga! Oszuści dzwonią z numerów podszywających się pod infolinię banku

Związek Banków Polskich również ostrzega o zagrożeniu. Przeczytaj komunikat ZBP o przestępcach podszywających się pod banki. Podszywanie się pod numery telefonów, jest popularnym sposobem wyłudzania pieniędzy. Oszustwo to ma wiele wariantów, ale wszystkie działają na podobnej zasadzie.

Fot. Pixabay

Wariant I

Dzwoni bezpośrednio oszust i przekonuje, że nasz bank zablokował podejrzany przelew z Twojego konta. Następnie nakłania Cię do wybrania gotówki w placówce bankowej i wpłacenie pieniędzy na podane przez siebie konto. Oszuści często namawiają także do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji.

Wariant II

Dzwoni automat – po odebraniu połączenia odtwarzane jest nagranie, w którym słyszysz, np. że ING Bank przygotował dla Ciebie ofertę pożyczki. Następnie otrzymasz instrukcję z prośbą o podanie loginu i hasła.

Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer naszej infolinii?

Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu – w tym infolinię banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.

Jak przebiega oszustwo?

Oszust podszywa się np. pod pracownika działu bezpieczeństwa. Prawdopodobnie będzie znał Twoje imię i nazwisko, a może nawet adres i numer Twojej karty – znajdzie je w bazach sklepów internetowych, w którym kiedyś robiłeś zakupy. Powie, że udało się zablokować przelew z Twojego konta. Zapewni, że sytuacja jest pod kontrolą i zachęci Cię do pobrania i zainstalowania aplikacji (np. Quicksuport od TeamViewer lub Anydesk), pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa.

Jeśli zainstalujesz aplikację, oszust przejmie kontrolę nad Twoim urządzeniem. Sprytnie pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. W efekcie wyczyści Twoje konto ze wszystkich pieniędzy!

Jak się bronić?

Pracownicy banku nigdy nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania, poza naszą aplikacją Moje ING. Nigdy również nie poproszą Cię o podanie hasła do bankowości. Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności konsultanta, rozłącz się i zadzwoń na naszą infolinię samodzielnie. W ten sposób zagwarantujesz sobie, że dodzwonisz się do prawdziwego pracownika ING.

W tej sytuacji stosuj się do tych zasad bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej. Na naszej infolinii możesz zostać poproszony o podanie kodu potwierdzającego tożsamość i tylko taki możesz podać przez telefon. Dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!
  • Bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon również swojego numeru PESEL.
  • Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

Jesteś ofiarą oszustwa?

Koniecznie skontaktuj się z naszą infolinią. Wybierz numer samodzielnie.

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]