W Krakowie powstanie nowoczesna i ekologiczna myjnia pociągów PKP Intercity

PKP Intercity inwestuje w nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne w ramach największego w swojej historii programu inwestycyjnego. W Krakowie, na terenie tamtejszej stacji postojowej, rozpoczęła się budowa ekologicznej sezonowej myjni automatycznej. Obiekt powstanie w ciągu jednego roku od rozpoczęcia budowy, a wykonawcą kontraktu wartego 21,9 mln zł brutto jest firma Budimex.

Fot. PKP

Inwestycja jest przeprowadzana w trybie „projektuj i buduj”. Tym samym w pierwszym etapie wykonawca – firma Budimex – przygotowała i zaprezentowała projekt obiektu. W drugiej fazie, która właśnie się rozpoczęła, zajmie się jego realizacją. Uruchomienie myjni planowane jest na początek przyszłego roku, a wartość kontraktu wynosi ponad 21,9 mln zł brutto. Powstanie myjni umożliwi kompleksowe czyszczenie pociągów rozpoczynających swój bieg w stolicy Małopolski, a tym samym zwiększy komfort osób podróżujących z PKP Intercity.

 

Proces unowocześniania polskiej kolei, to nie tylko inwestycje w zakup i modernizację taboru, ale również projekty infrastrukturalne. Doskonale pokazuje to przykład myjni automatycznej, która powstanie w Krakowie. Jest to szczególnie ważne w kontekście planów naszego narodowego przewoźnika, który w kolejnych latach zamierza systematycznie rozszerzać swoją ofertę, a tym samym powiększać flotę pociągów. Nowoczesne stacje postojowe pozwolą utrzymać wysoki poziom obsługi technicznej pojazdów, co przybliży nas do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej – podkreśla Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa myjni jest realizowana w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00], Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

 

Wspieramy inwestycyjny wysiłek na polskiej kolei, ponieważ napędza nie tylko rozwój kolejowych spółek, w tym PKP Intercity, ale też całej, polskiej gospodarki. Nowa myjnia w Krakowie to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w Polsce, będąca częścią gigantycznego programu. Warte dziesiątki miliardów złotych inwestycje na kolei to nowe dworce, modernizowane linie kolejowe, nowoczesny i wygodny tabor, przebudowywane zaplecza techniczne. Myjnia będzie przyjazna dla środowiska, podniesie jakość usług dla pasażerów, jak również poprawi warunki pracy załogi krakowskiej stacji postojowej, co jest bardzo ważne. Spółki Skarbu Państwa muszą być pod tym względem liderami zmian i są z czego się bardzo cieszę – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

PKP Intercity stawia na ekologiczne rozwiązania

Instalacja do mycia składów pociągów powstaje na terenie przy ulicy Składowej 17, na torze nr 11. Na długości 480 metrów tor ten otrzyma szczelną nawierzchnię z posadowieniem na płycie betonowej, która zarówno przed i za myjnią ma być także ociekowa. Obiekt zostanie wyposażony w oczyszczalnię ścieków, która pozwoli neutralizować używane do mycia środki chemiczne oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego.

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Możemy określić ją mianem zielonego transportu przyszłości. Dlatego inwestujemy w rozbudowę naszej floty i walczymy z wykluczeniem transportowym, które dotyka Polaków. Do obsługi rosnącej liczby pojazdów potrzebne są obiekty takie jak ten powstający w Krakowie. Pozwolą one na wysoki standard obsługi technicznej naszego taboru, jak i również w wymierny sposób wpłyną na komfort podróży i pracę naszych załóg. Nowa myjnia w Krakowie to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w całej Polsce – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.

Myjnia ponadto zostanie wyposażona w stanowisko do zabezpieczania podwozia przed oblodzeniem oraz w system RFID, dzięki któremu wstępne ustawienia mycia zostaną dobrane automatycznie na podstawie numeru EVN. Tak zaprojektowane rozwiązania zapewnią możliwość mycia zewnętrznego boków oraz górnych i dolnych skosów pudeł pojazdów.

Obiekt ma pracować nieprzerwanie i w trakcie doby obsłużyć do 20 składów dziennie. Myjnia będzie przystosowana do obsługi posiadanych przez przewoźnika elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składów wagonowych. Jeden cykl mycia składu potrwa około 5 minut (przy założeniu jednego przejazdu) lub do 20 minut (przy trzech). Pociąg wewnątrz myjni będzie poruszał się z prędkością 3-5 km/h.

Zrealizujemy bardzo specjalistyczne zadanie budowlane do końca III kwartału tego roku. Prace będziemy prowadzić pod czynnym ruchem kolejowym na terenie torów serwisowych. Ciekawostką a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 m.  W ostatnim roku jest to jedna z trzech myjni zrealizowana przez Budimex w zakresie budownictwa kolejowego – mówi Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego Budimex.

 

 

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]