Dziś Międzynarodowy Dzień Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. „Zapotrzebowanie jest ogromne!”

Dzień 17 maja został wyznaczony jako data Międzynarodowego Dnia Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Taka linia pomocy, prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, jest w Polsce coraz bardziej oblegana

Fot. Shutterstock

17 maja jest Międzynarodowym Dniem Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. W naszym kraju również działa taka całodobowa linia, prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, która, jak wskazują dane statystyczne pokazują, jest coraz bardziej oblegana. Jedynie w ciągu jednego miesiąca fundacja odbiera średnio około pięć tysięcy telefonów.

Jak wyznaje Monika Kamińska z Fundacji, w rozmowie z portalem rfm24.pl, zapotrzebowanie jest ogromne. Ponadto coraz więcej jest interwencji, w których konsultanci są informowani przez rozmówców o podejmowanej właśnie próbie samobójczej. Podejmują wtedy działania skupiające się na ratowaniu ich życia i zdrowia.

Kamińska wyjaśnia, że uruchamiane są wtedy procedury zapewniające bezpieczeństwo dziecku. Najwięcej takich interwencji od początku istnienia fundacja odnotowała w marcu. Najczęstszymi problemami, z którymi zwracają się o pomoc najmłodsi, to samotność, brak uwagi ze strony najbliższych dorosłych i bagatelizowanie ich problemów. W ich konsekwencji informują o utracie chęci i sensu życia. Telefon Zaufania oferuje jednak pomoc nie tylko w skrajnych przypadkach, mogą to być codzienne sprawy, których rozmówcy nie chcą podejmować z rodzicami czy bliskimi.

Jak podano na stronie Fundacji, Telefon Zaufania pod numerem 116 111 działa przez całą dobę, codziennie od 2020 roku. Obsługują go wykwalifikowani psycholodzy i pedagodzy, gotowi do udzielenia rozmówcom profesjonalnej pomocy oraz porady. Ponadto konsultanci współpracują z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie dziecka jest poważnie zagrożone są uprawnieni do inicjowania interwencji policyjnej. Obowiązuje w nim zasada ABC:

  • A (anonimowość) – rozmowy nie są nagrywane, nie padają też pytania o żadne dane personalne. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której konsultant stwierdzi, że w trakcie rozmowy życie dziecka jest zagrożone.
  • B (bezpłatne połączenia) -pod numer 116 111 można dzwonić z dowolnego telefonu, nie ponosząc żadnych kosztów.
  • C (cierpliwość) – zagwarantowane jest wysłuchanie przez konsultantów wszystkiego, z czym zwracają się dzwoniący oraz we wszystkim starają się pomóc.
  • D (dyskrecja) – cała treść rozmowy pozostaje pomiędzy dzwoniącym oraz konsultantem.

Istnieje również bezpłatna i anonimowa linia 800 100 100 oferująca pomoc psychologiczną i prawną dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci. Jak informuje Fundacja, konsultanci pomagają w zakresie podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia przestępstw wobec dzieci, w szczególności wykorzystywania seksualnego. Ponadto oferowana jest pomoc psychologiczna dla dzieci doświadczonych przemocą i wykorzystywaniem seksualnym i uczestniczących w charakterze świadków i pokrzywdzonych w procedurach prawnych.

Źródło: rmf24.pl

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]