Te produkty to hity na Dzień Ojca. Okazuje się, że tren „kidult” dotarł do Polski

Nawet co czwarta zabawka kupiona w 2022 roku w krajach EU5 trafiała nie w ręce dziecka, lecz… dorosłego. Trend kidult od kilku lat umacnia się na rynkach zagranicznych  i dotarł również do Polski. Widać to chociażby w danych sprzedażowych Empiku, gdzie produkty z serii LEGO Star Wars czy figurki Funko POP, stworzone dla starszych użytkowników, odnotowują ponad dwukrotne wzrosty sprzedaży rok do roku. Zbliżający się Dzień Ojca to jedna z takich okazji w roku, w której zabawki kierowane do dorosłych cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Fot. Shutterstock

Powrót dziecięcej radości

Wchodząc w dorosłość, wcale nie trzeba rezygnować z zabawy. To właśnie teraz — mając czas i możliwości finansowe — można spełnić marzenia z dzieciństwa lub rozwijać kreatywne pasje. Producenci dostrzegli tę potrzebę, a dorośli konsumenci coraz chętniej kupują zabawki przygotowane specjalnie dla nich. Aktywnymi członkami fandomów są już nie tylko nastolatkowie, ale również dorośli, którzy coraz częściej traktują ulubione franczyzy, uniwersa, bohaterów czy muzyków jako swoje hobby.
Od kilku lat widać to bardzo wyraźnie na rynkach zagranicznych. Choć w 2019 roku wartość rynku zabawek dla dzieci w pięciu europejskich krajach – w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii – spadała o 200 mln euro w porównaniu do poprzedniego roku, kategoria produktów kierowanych do dorosłych wzrosła aż o miliard euro. Według raportu „Demystifying the Kidult Toy Market in Europe” tak zwany segment kidult w państwach EU5 został w 2022 r. wyceniony na 4,6 mld euro. Firma badawcza NPD Group wyliczyła, że za 25% rocznej sprzedaży zabawek odpowiadają dorośli, którzy sprawiają prezenty sobie lub dorosłym bliskim. W ubiegłym roku Wielkiej Brytanii segment kidult stanowił aż 30% całego rynku zabawek.  Wzrost sprzedaży produktów wpisujących się w trend kidult, szczególnie zestawów LEGO i różnorodnych gadżetów fanowskich, już w 2022 r. zaobserwował  także Empik.

Zabawki inspirowane ulubionymi seriami

W tym roku sprzedaż zabawek skierowanych do starszych użytkowników w Empiku jeszcze bardziej przyspieszyła. Kategoria rozbudowuje się o kolejne serie, które odpowiadają na różnorodne zainteresowania „większych dzieci”.
Hitem są m.in. zaawansowane zestawy LEGO stworzone dla dorosłych „konstruktorów”. Klocki LEGO Creator Orchidea cieszą się pięciokrotnie wyższym zainteresowaniem niż w ubiegłym (okres: styczeń-maj). Z kolei dwukrotny wzrost dotyczy chociażby zestawu Ford Mustang Shelby z serii LEGO Technic. Szeroka oferta czeka na fanów kina i popkultury. Rosnącą popularnością cieszą się też zestawy nawiązujące do kultowego uniwersum Star Wars. Klocki pozwalające ułożyć hełmy Mandalorianina czy Lorda Vadera sprzedały się od początku 2023 roku ponad trzykrotnie lepiej niż w 2022 roku.

Do tegorocznych hitów można również zaliczyć zestawy Myśliwiec X-Wing Luke’a Skywalkera czy Sokół Millennium – wzrost sprzedaży w tych przypadkach jest dwukrotny. Kinowi bohaterowie są najczęściej wybierani także spośród figurek Funko POP. Bestsellerem w Empiku jest np. postać Baby Yoda ze Star Wars oraz Pennywise z filmu „To”. Dużą dynamikę sprzedaży – niemal trzykrotną – notują też figurki Hasbro. Tutaj również królują kinowe serie, m.in. Star Wars czy Transformers – mówi Magdalena Bogdan, Menadżerka Działu Zabawki w Empiku.

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]