Szokująco przebiegłe oszustwo. Komunikat bezpieczeństwa od mBanku! [01.08.2023]

Coraz bardziej zaawansowane technologie pozwalają przestępcom na stosowanie coraz bardziej wyrafinowanych metod wyłudzeń. Ostatnio jednym z coraz częściej wykorzystywanych sposobów jest przejmowanie kont użytkowników na portalach społecznościowych w celu podszywania się pod ich znajomych lub rodzinę i wyłudzenia pieniędzy. mBank ostrzega, że możemy stać się łatwym celem dla takich oszustów, zwłaszcza jeżeli udostępniamy zbyt wiele informacji o sobie na publicznych profilach.

Fot. Kraków w Pigułce

Jak działają oszuści?

Scenariusz jest przemyślany i dobrze zaplanowany. Przestępcy zaczynają od zbierania informacji na temat swoich potencjalnych ofiar, korzystając z publicznie dostępnych danych na portalach społecznościowych. Mogą to być informacje o naszym życiu, naszych znajomych, a także naszych zwyczajach, zainteresowaniach i aktywnościach.

Następnie przestępca przejmuje kontrolę nad kontem jednej z naszych znajomych lub członków rodziny. Może to zrobić poprzez hakerstwo lub wykorzystując tzw. „phishing” (oszustwo internetowe mające na celu wyłudzenie poufnych informacji). Gdy już mają kontrolę nad kontem, podszywają się pod daną osobę i zaczynają wysyłać wiadomości do nas, jako rzekomo bliska osoba.

Sztuczki wykorzystywane przez oszustów

Najczęściej przestępcy wykorzystują wydarzenia, które wydają się pilne i nagłe. Mogą to być takie sytuacje jak rzekome blokady konta bankowego, nagłe wydatki medyczne, wypadki czy pilne opłaty. W wiadomościach oszuści starają się wzbudzić litość, współczucie lub po prostu zastraszyć nas.

Kiedy wydaje się, że oszust zdobył naszą uwagę i współczucie, prosi nas o pożyczenie pieniędzy i tu wchodzi w grę kod BLIK. Poprzez manipulację, zachęcają nas do zaakceptowania transakcji BLIK, co może doprowadzić do wypłacenia przez nich pieniędzy z naszego konta bankowego lub zrobienia zakupów online na nasz rachunek.

Jak uchronić się przed oszustami na portalach społecznościowych?

  1. Bądź ostrożny z informacjami: Nie udostępniaj publicznie zbyt wielu informacji o sobie, swoich bliskich ani o swoich finansach. Oszuści często korzystają z tych danych, aby przeprowadzić bardziej wiarygodne ataki.
  2. Sprawdzaj zanim uwierzy: Jeżeli dostaniesz podejrzaną wiadomość od znajomego lub członka rodziny, zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, skontaktuj się z nimi telefonicznie lub na innym kanale, aby potwierdzić, czy prośba jest autentyczna.
  3. Nie podawaj nikomu swojego kodu BLIK: Ten kod powinien być zachowywany w tajemnicy i używany wyłącznie do dokonywania własnych transakcji w bezpiecznych miejscach.
  4. Ustaw dodatkowe zabezpieczenia: Skorzystaj z opcji dwuskładnikowej autoryzacji, jeśli jest dostępna w serwisach, w których działasz. To dodatkowa warstwa ochrony przed niepożądanymi intruzami.

Co robić kiedy już padliśmy ofiarą oszustwa?

Eksperci od cyberzabezpieczeń radzą, by reagować niezwłocznie. Jeżeli wiemy, że padliśmy ofiarą oszustwa, należy zacząć od kontaktów z bankiem.

  1. Kontakt z bankiem: Pierwszym krokiem po zauważeniu oszustwa powinno być skontaktowanie się z bankiem. Większość banków ma specjalne linie telefoniczne do zgłaszania oszustw. Poinformuj bank o wszystkich szczegółach, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu oszusta.
  2. Zgłoś policji: W przypadku oszustwa, zgłoszenie sprawy na policję jest ważnym krokiem. To pomoże w prowadzeniu śledztwa i może zwiększyć szanse odzyskania utraconych środków.
  3. Uważaj na wiadomości phishingowe: Oszuści często używają techniki phishingu, wysyłając wiadomości tekstowe lub e-maile, które wyglądają, jakby pochodziły od banku, prosząc o podanie kodu BLIK. Nigdy nie udostępniaj swojego kodu BLIK nikomu przez telefon, e-mail czy SMS.
  4. Aktualizuj oprogramowanie: Utrzymuj swoje urządzenia zaktualizowane. Często aktualizacje zawierają poprawki bezpieczeństwa, które pomagają chronić Twoje urządzenia przed oszustwami.
  5. Używaj silnych haseł i autoryzacji dwuskładnikowej: Silne hasła i autoryzacja dwuskładnikowa mogą znacznie utrudnić dostęp do Twojego konta przez oszustów.
  6. Bądź świadomy typowych oszustw: Wiele oszustw ma wspólne cechy, takie jak pilna prośba o przekazanie środków lub podanie kodu BLIK. Jeśli coś wydaje się podejrzane, prawdopodobnie jest to próba oszustwa.

Pamiętaj, że oszustwo jest zawsze przestępstwem. Jeżeli zostałeś ofiarą oszustwa, nie jest to Twoja wina. Kluczowe jest jednak działanie – im szybciej zgłosisz problem, tym większa szansa na odzyskanie utraconych środków.

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]