Taki telefon może odebrać każdy. Uwaga, to oszustwo!
CERT Polska ostrzega przed trwającą kampanią cyberprzestępców, którzy dzwonią do losowych osób, podając się przy tym za pracownika ZUS-u. Podczas rozmowy zadają pytania dotyczące opłacania składek
W swoim komunikacie na portalu X (dawny Twitter) CERT Polska przestrzega przed fałszywymi telefonami. Oszuści dzwonią do losowych osób i podają się za pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Podczas rozmowy informują o nieopłaconych składkach, a potem starają się wyłudzić informacje dotyczącą nazwy banku ubezpieczonego. Te z kolei mogą zostać wykorzystane do ataków w przyszłości lub innych działań.
Podobnym scenariuszem posługują się przestępcy, którzy podając się za pracowników banku próbują wyłudzić dane wrażliwe lub nakłonić potencjalną ofiarę do zainstalowania konkretnego oprogramowania w celu „rozwiązania problemu”. W rzeczywistości takie działanie umożliwi oszustowi między innymi kradzież środków z konta ofiary.
W sytuacji odebrania takiego telefonu najlepiej rozłączyć się oraz na własną rękę zweryfikować kwestię w ZUS. Wszystkie szczegóły dotyczące składek dostępne są w serwisie PUE ZUS, do którego możemy zalogować się poprzez Profil Zaufany lub aplikację mObywatel. Można również skorzystać z aplikacji mobilnej mZUS.
Uwaga❗️❗️❗️
Ostrzegamy przed kampanią telefoniczną 📞
Oszuści podszywają się pod pracowników ZUS, informują o nieopłaconych składkach i wypytują o nazwę banku🏦Mając takie informacje mogą opracować bardziej spersonalizowany plan oszustwa 🫵 pic.twitter.com/XChmmYjvR2
— CERT Polska (@CERT_Polska) February 12, 2024
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.