Sprawdzanie trzeźwości pracownika? Zmiana w prawie pracy
Od 21 lutego pracodawca może zbadać swojego pracownika pod kątem trzeźwości. Dotyczy to zarówno alkoholu jak i narkotyków
Od dzisiaj pracodawcy mogą kazać pracownikom dmuchać w alkomat. Do tej pory mogli jedynie pozyskać informację o obecności alkoholu lub narkotyku w organizmie pracownika, jedynie za jego zgodą. Takie kontrole mogą dotyczyć nie tylko pracowników na etatach, ale także osoby na umowach-zleceniu, zarówno w zakładach pracy jak i w domach, w wypadku wykonywania pracy zdalnej.
Szefowa Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, Marlena Maląg poinformowała, że są to ważne regulacje, które powstały w trosce o bezpieczne i odpowiedzialne warunki pracy.
„Jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe przewidują prewencyjną kontrolę trzeźwości, pracodawcy będą mogli przy użyciu alkomatu skontrolować swoich pracowników. W innych przypadkach taką kontrolę będzie przeprowadzać policja. Takie same zasady będą miały zastosowanie w przypadku podejrzenia zażycia innych substancji odurzających” dodała szefowa MRiPS.
Jak donosi portal money.pl, zgodnie z nowym prawem pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia. Jednak kontrola trzeźwości nie może naruszać godności pracownika i obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą specjalnych do tego urządzeń.
Wprowadzenie kontroli trzeźwości oraz wszelkie informacje z nią związane należy ustalić w układzie zbiorowym pracy, w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu. O wprowadzeniu takiego działania pracodawca musi poinformować pracowników nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem jego przeprowadzania. W przypadku, gdy badanie wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika nie będzie on mógł wykonywać swojej pracy.
Na żądanie pracodawcy lub pracownika niedopuszczonego do pracy, badanie stanu trzeźwości może przeprowadzić uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego. W sytuacji, gdy pracownik nie został dopuszczony do pracy, jednak dalsze badania nie wykazały stanu nietrzeźwości, okres niedopuszczenia pracownika do pracy jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Informacja o wyniku testu, jeżeli będzie on negatywny, ma być przechowywana w aktach pracownika.
Gosia ma 28 lat i jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnopolskimi. Interesuje się sztuką i literaturą XX wieku.