Uważaj, bank ostrzega przed pułapką na twoje pieniądze [15.07.2023]

Kiedy na wyświetlaczu telefonu pojawia się numer infolinii ING lub otrzymujesz SMS-a od tego banku, może wydawać Ci się, że nie ma powodów do niepokoju. Wydaje Ci się, że Twoim rozmówcą jest bank, podczas gdy w rzeczywistości może być to cyberprzestępca.

Fot. Kraków w Pigułce

Skrupulatni oszuści wykorzystują słabości sieci komórkowych, aby ukryć prawdziwy numer, z którego dzwonią. Zasypują Cię wiadomościami, podszywając się pod numer ING, aby obniżyć Twój poziom czujności. Wysyłają SMS-y z fałszywymi danymi lub linkami do podejrzanych stron, a podczas rozmów telefonicznych udają pracowników infolinii czy działu bezpieczeństwa.

Bądź czujny i nie daj się oszukać, zwłaszcza jeśli otrzymasz:

wiadomość o nieoczekiwanym kredycie lub spłacie rat, telefon z informacją o pilnej kwestii, która wymaga natychmiastowego działania i przelewu na „konto rezerwowe”. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z naszą infolinią. To da Ci pewność, że rozmawiasz z prawdziwym pracownikiem banku.

Jak wyglądają oszustwa Inwencja twórcza cyberprzestępców nie zna granic – wymyślają różne historie, aby wykraść Twoje dane i pieniądze. Zazwyczaj schemat wygląda następująco:

Odbierasz telefon od oszusta, który podszywa się pod pracownika banku – na wyświetlaczu telefonu pojawia się numer infolinii banku. Przestępca przedstawia Ci historię, która budzi Twój niepokój, a do tego wymaga natychmiastowej reakcji – straszy Cię kredytem, spłatą rat. Informuje, że możesz stracić pieniądze i namawia do przelania środków na nieznany rachunek. Może też wysłać Ci SMS-a, aby podkreślić swoją wiarygodność. Podajesz oszustowi wszystkie wymagane dane lub wykonujesz przelew na wskazane konto – to wszystko, co potrzebne, aby pieniądze trafiły do przestępcy. Przykład SMS-a od oszusta

Dlaczego wydaje Ci się, że odbierasz telefon lub SMS-a od banku Przestępcy wykorzystują słabości sieci GSM, podszywając się pod zaufane instytucje. Na wyświetlaczu telefonu widzisz numer infolinii lub nazwę banku. To prosta technika kradzieży, która nie wymaga nawet przejęcia danych logowania.

Niestety, nie mamy kontroli nad działaniem sieci telekomunikacyjnych i nie jesteśmy w stanie zapobiec podszywaniu się pod numery telefonów.

Pamiętaj o najważniejszych zasadach bezpieczeństwa Bądź ostrożny i nie działaj pod presją czasu Jeśli coś budzi Twoje podejrzenia, zakończ rozmowę i skontaktuj się z infolinią banku Nie udzielaj swoich danych (szczególnie loginu, hasła, numeru PESEL) ani kodów autoryzacyjnych do bankowości Poproś rozmówcę o podanie swojego imienia i nazwiska, jeżeli sam tego nie zrobi. Oszuści są niezwykle pomysłowi i ich metody działania zmieniają się na co dzień. Bądź czujny i zastanów się dwa razy, zanim komuś przelejesz pieniądze. Śledź nasze komunikaty o bezpieczeństwie, aby być na bieżąco.

Adres wydawcy i właściciela portalu: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa.
Copyright © 2023 krakowwpigulce.pl  ∗  Polityka prywatności  ∗  Adres wydawcy: Capital Media S.C. ul. Grzybowska 87, 00-844 Warszawa. Kontakt: [email protected]