Ustawa antyspoofingowa przyjęta. Nowe obowiązki operatorów
Sejm przyjął ustawę o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. To tzw. „ustawa antyspoofingowa”.
Co to jest spoofing i smishing?
Istnieje wiele rodzajów spoofingu polegających na podszywanie się pod daną osobę czy organizację. Telefoniczny spoofing, znany też jako spoofing identyfikatora dzwoniącego (Caller ID spoofing), to praktyka, gdzie osoba, automatyczna odpowiedź telefoniczna lub system komputerowy podszywa się pod inny numer telefonu, aby ukryć swoją tożsamość lub fałszować tożsamość innego.
Telefoniczny spoofing jest często wykorzystywany w celu przeprowadzenia nieuczciwych działań lub oszustw. Na przykład, oszuści mogą podrobić numer telefonu banku, organizacji charytatywnej, lub agencji rządowej, aby oszukać ofiary, skłonić je do udzielenia poufnych informacji, takich jak numery kart kredytowych, numery ubezpieczenia społecznego, czy dane osobowe.
„Smishing” natomiast to połączenie słów „SMS” i „phishing”. To rodzaj oszustwa, w którym napastnicy używają wiadomości tekstowych (SMS) do wprowadzenia osób w błąd i wyłudzenia od nich poufnych informacji, takich jak dane logowania, numery kart kredytowych, numery ubezpieczenia społecznego itp.
Nowa ustawa pozwoli lepiej zabezpieczyć się przez spoofingiem i smishingiem
Nowe regulacje będą lepiej chroniły użytkowników. Po pierwsze CSIRT NASK ma monitorować przypadki nadużyć i prowadzić rejestr identyfikatorów dzwoniącego. Dzięki temu wykrycie oszustwa będzie stawało się łatwiejsze. Po drugie, ustawa nałoży nowe obowiązki na operatorów, którzy z automatu będą wykrywali i blokowali wiadomości i połączenia, które mogą się wydawać podejrzane. Nad realizacją wszystkich tych zadań czuwać będzie Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

W Krakowie w Pigułce właściwie od początku stworzenia redakcji. Michał jest redaktorem zajmującym się tematami ogólnymi i ciekawostkami, nierzadko zahaczając o Kraków.